Falu Gruva lyfts i internationell satsning

Falu Gruva har valts ut av Unesco och National Geographic för att lyfta Europas världsarv som besöksmål. Världsarvet Falun är, tillsammans med Drottningholms Slott, de platser i Sverige som marknadsförs på den nya digitala plattformen World Heritage Journeys of Europe.
”Det är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut på en internationell marknad”, säger Anna Björkman, verksamhetschef vid Falu Gruva.

Totalt ingår ett 30-tal världsarvsområden i satsningen på den gemensamma plattformen. För att vägleda besökarna är sajten indelad i olika teman, där Falu Gruva ingår i ”Underground Europe”.

”Falu Gruva är en oslipad diamant om man tittar på Europakartan. Här lyfts vi fram tillsammans med stora besöksmål som Saltgruvan i Krakow med en miljon besökare per år”, säger Anna Björkman.

Hon tror att platsen, både ovan och under jord, är ett skäl till att Falu Gruva har valts ut i projektet.

”Vi har tusen år av historia på ursprunglig plats och kan erbjuda miljöer från 1600- och 1700-talet även under jord. Vi är en levande historiebok som berättar om Falu Gruvas plats både i svensk och europeisk historia”, säger Anna Björkman.

Efterfrågan på så kallade kulturarvsresor ökar – fler väljer besöksmål med annorlunda upplevelser och genuina miljöer. Utöver Falu Gruva listar World Heritage Journeys of Europe ett tiotal andra platser i närheten som kan intressera besökarna. Zornmuseet och Orsa rovdjurspark är ett par exempel.

Carl Johan Ingeström, vd för destinationsbolaget Visit Dalarna, hoppas på att den nya plattformen ska bredda bilden av Dalarna.

”Dalarna som plats inspirerar. Konstnärer som Carl Larsson och Anders Zorn blev till vad de är idag tack vare dalakulturen. Jag hoppas att kulturarvsresan kan vidga perspektivet på Dalarna som resmål, vi får ett starkare varumärke som helhet om vi kopplar ihop natur och kultur”, säger han.

Ylva Thörn, landshövding i Dalarna, hoppas att fler svenskar – däribland dalfolket själva – får upp ögonen för kulturarvet som finns runt knuten.

”För besöksnäringen betyder det här att fler kommer hit och tar del av vår historia. Som jag ser det handlar det också om att vi som bor i Dalarna får ökad kunskap om vilket kulturarv vi har. Vi vill ha fler besökare utifrån och samtidigt rikta oss till alla dem som bor här och fortfarande inte har varit nere i Falu Gruva.”

 

WORLD HERITAGE JOURNEYS OF EUROPE

Den nya digitala plattformen visitworldheritage.com omfattar 34 världsarv i 19 länder runtom i Europa.

Två platser har valts ut i Sverige och ingår i olika teman som plattformen är uppdelad i. Falu Gruva (”Underground Europe”) och Drottningholms Slott (”Royal Europe”).

Utöver Falu Gruva lyfts ett tiotal andra besöksmål i närheten fram, exempelvis Carl Larsson-gården, Zornmuseet, Hälsingegårdarna och Sala Silvergruva.

Unesco och National Geographic står bakom satsningen som syftar till att öka medvetenheten om europeiska världsarv och attrahera fler internationella besökare, främst från Kina och USA. EU-kommissionen stöder projektet som en del av det Europeiska Kulturarvsåret 2018.